Etusivu: Traficom
Siirry hakuun

Liikenteen sähköisten asiointipalveluiden ohjeet

Liikenteen sähköisen asioinnin palvelut

  • Tunnistautumista edellyttävä Oma asiointi -palvelu, joka sisältää mm. kulkuneuvojen tieto-, rekisteröinti- ja veropalveluja sekä ajokorttipalveluja. 
  • Julkiset palvelut, jotka eivät edellytä tunnistautumista. Osaa palveluista voit käyttää verkkosivulla ja osa edellyttää tulostamista ja kirjepostina lähetystä.
  • Sähköisen asiointikanavan lisäksi voit palvelusta riippuen asioida myös Traficomin palveluntuottajan toimipisteessä tai kirjepostina.

Palvelukohtaiset ohjeet löydät Traficom.fi sivuston asioi kanssamme -osista .

Palveluun tunnistautuminen

Henkilöasiakkaat

Henkilöasiakkaat tunnistautuvat palveluun Valtionhallinnon yhteisellä Suomi.fi-tunnistuksella: verkkopankkitunnuksilla, mobiilitunnistuksella tai VRK:n varmennekortilla.

Organisaatioasiakkaat

Organisaatioasiakkaat kirjautuvat joko KATSO-tunnistuksella tai Suomi.fi-tunnistuksella (Ulkoinen linkki), jos valtuudet on annettu suomi.fi/valtuudet –palvelussa, 30.4.2020 saakka ja sen jälkeen vain Suomi.fi-tunnistuksella (Ulkoinen linkki).

KATSO-tunnistuksella kirjautuminen päättyy Oma asiointi -palvelussa 30.4.2020 mennessä ja KATSO-tunnistusta käyttävät organisaatiot siirtyvät Suomi.fi-tunnistuksen käyttäjiksi.  Organisaatioiden tulee antaa valtuutetuille Traficomin valtuudet Suomi.fi -valtuudet palvelusta. Tämä koskettaa niitä organisaatioita, joilla on Kaupparekisterissä, YTJ:ssä tai yhdistysrekisterissä toimivaltaisia organisaation edustamiseen tarvittavavia edustamisoikeuksia esim. toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja tai nimenkirjoitusoikeudellinen hallituksen jäsen ja jotka voivat siten antaa sähköisesti  valtuuksia.

Organisaatiot, joilla ei ole Kaupparekisterissä, YTJ:ssä tai yhdistysrekisterissä edustamisoikeuksia (esim. kuolinpesä, elinkeinoyhtymä, verotusyhtymä, yhteisetuus, julkinen organisaatio, säätiö, ulkomaalainen yritys tai henkilö, yhtiöt, joilla on nimenkirjoitus kaksi tai useampi yhdessä) kirjautuvat 30.4.2020 jälkeen ainoastaan Suomi.fi-tunnistuksella, jolloin KATSO-roolit haetaan taustalta ja KATSO-rooleja voidaan ylläpitää kuten nytkin organisaation KATSO-palvelussa.  Nämä organisaatiot siirtyvät Suomi.fi-valtuudet palvelun käyttäjiksi myöhemmin v. 2020 (arviolta kesällä) ja valtuuksien antamisen mahdollistetaan tällöin tiskiasioinnin kautta. Tästä tiedotamme lisää lähempänä tuota ajankohtaa. Lisätietoja valtuuksista. (Ulkoinen linkki)

 

Liikenteen sähköiset palvelut ja Suomi.fi-valtuudet

Maksaminen

Osa palveluista on maksullisia ja maksut veloitetaan tapahtuman tai tilauksen yhteydessä. Voit maksaa suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla tai luottokortilla (Visa debit ja credit, Visa Electron, Mastercard debit ja credit, Maestro ja American Express). Lisätietoa korttimaksamisesta saat osoitteista https://www.korttiturvallisuus.fi/Verkossa/Todentamispalvelut/ (Ulkoinen linkki) ja https://www.korttiturvallisuus.fi/Verkossa/Maksaminen-CreditDebit--kortilla/ (Ulkoinen linkki).

Organisaatio voi valita maksutavaksi myös verkkolaskutuksen osassa palveluista . Verkkolaskutuksen saa käyttöön, kun organisaation pääkäyttäjä lisää organisaatiolle verkkolaskuosoitteen Organisaation tiedot -osiossa. 

Maksupalvelun tarjoaja 

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalvelun tarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun tuotteen / palvelun myyjälle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen / palvelun toimittajaan. 

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7 
Innova 2 
Lutakonaukio 7 
40100 Jyväskylä 
Puhelin: 020 718 1830 
www.paytrail.com

Liitteet

Osa sähköisistä palveluista edellyttää liitteiden lähettämistä liitetiedostona. Voit skannata liitteet tai kuvata liitteet esimerkiksi kännykkäkameralla ja käyttää kuvaa liitteenä.

Palvelukohtaiset ohjeet

Palvelukohtaiset ohjeet löydät kustakin palvelusta kohdasta Traficomin.fi/fi/asioi-kanssamme.  Palvelukuvaukset löydät myös Oma asiointi -palvelusta kunkin palvelun kohdalta nimellä Ohje. Palvelun käyttöön liittyvät tarkemmat ohjeet löydät palvelua käyttäessäsi.

Mitkä seikat estävät sähköisen palvelun käytön

Sähköisten palveluiden käyttö ei ole aina mahdollista. Tällöin kirjautuneelle käyttäjälle Oma asiointi -palvelusta löytyvä palvelu on passivoitu. Tämä tilanne voi johtua esimerkiksi siitä, että kulkuneuvolla on muutoskielto-merkintä rekisterissä.

Palvelun tietoturva

Palvelussa tiedot välittyvät suojatussa yhteydessä (SSL). Palvelu on tietoturva-auditoitu.

Yleiset käyttöehdot

Sinun tulee hyväksyä käyttöehdot, jotta pääset katsomaan omia tietojasi ja käyttämään muita Oma asiointi -palveluja. Käyttöehdot hyväksytään kirjautumisen yhteydessä. Tutustu ehtoihin etukäteen

Jos havaitset palvelussamme virheitä tai epätäsmällisyyksiä, kerro niistä meille niin teemme korjaukset mahdollisimman pian. Myös kehittämisehdotukset ovat tervetulleita. Ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Tekninen yhteensopivuus

Selainten ja käyttöjärjestelmien yhteensopivuus

Liikenteen Oma asiointi -palvelu on suunniteltu ja testattu toimivaksi yleisimmillä selaimilla: Chrome, Firefox, Edge, Explorer 9.0 ja uudemmat versiot sekä Safari. Traficomin tunnistautumista vaativiin rekisteröintipalveluihin pääset vain selaimilla, jotka tukevat SSL-salausta.

Mobiilitoimivuus on testattu iOS, Android ja Windows -pohjaisilla käyttöjärjestelmillä.

Sähköisten asiointipalvelujen käyttö edellyttää, että selaimesi hyväksyy evästeet (cookies) ja että JavaScript on käytössä. Evästeiden avulla seuraamme, miltä sivulta palveluun saavutaan ja mitä tukisivuja käytetään palvelun yhteydessä. Emme käytä evästeitä yksilökohtaisten tietojen keräämiseen.

Mikäli teknisessä toimivuudessa on ongelmia, kokeile palvelua toisella laitteella tai selaimella. Anna myös palautetta asiakaspalveluumme. Saamamme palautteen pohjalta kehitämme teknistä toimivuutta ja palvelujen käytettävyyttä.

Tulosteet

Pdf-muotoisten tiedostojen avaamiseen tarvitset Adobe Reader -ohjelman, joka on saatavissa ilmaiseksi Internet-osoitteesta www.adobe.com/fi/ (Ulkoinen linkki).

Näyttö

Oma asiointi -palvelu toimii responsiivisesti ja on testattu kolmella eri päätelaitekoolla. Mikäli palvelu ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla päätelaitteellasi tai siinä käytössä olevalla selaimella, kokeile toista päätelaitetta tai selainta.

Linkit ja liikkuminen palvelussa

Palvelussa olevat palvelun ulkopuolelle avautuvat uudeksi sivuksi. Sivun luettuasi, sulje sivu ikkunan oikeasta yläkulmasta. Älä käytä selaimen edellinen / seuraava -painikkeita palvelun sisällä liikkuessasi, käytä palvelua ohjaavia painikkeita ja linkkejä.

Poistuminen palvelusta ja välimuistin tyhjentäminen

Palvelusta poistut tietoturvallisesti Kirjaudu ulos -toiminnolla. Mikäli käytit asioidessasi yleisöpäätettä, suosittelemme selaimen välimuistin tyhjennystä.